Letecké navigační pravítko
Pravítko Logarex s označením LNP-56 27601 spadá do speciální kategorie profesně zaměřených logaritmických pravítek. Kromě běžných aritmetických a trigonometrických výpočtů, které od logaritmického pravítka očekáváme, umožňuje také provádět výpočty prvků letu včetně těch s charakterem vojenských operací. Co si pod tím představit? Základní výpočty lze rozdělit do několika skupin:
- převody jednotek
- navigační úlohy
- výpočty pro bombardování
- výpočty pro potřeby fotogrametrie
- úlohy vzdušné střelby
Asi nebude žádným překvapením, že pravítko se obsahově značně přibližuje sovětskému pravítku NL-10 (навигационная линейка НЛ-10), které upravuje a zlepšuje. Samotné pravítko NL-10 navazuje na předchozí verze logaritmických pravítek tohoto typu - NL-7, NL-8 a NL-9. První navigační pravítko s lineárními stupnicemi bylo navrženo už v roce 1923 V. G. Nemchinovem. V roce 1927 letecký navigátor černomořské flotily L. Popov zkonstruoval první univerzální navigační pravítko, které umožňovalo provádět výpočty na základě metodické chyby výškoměru a ukazatele rychlosti větru. V souvislosti se zlepšením prostředků pilotáže se tato pravítka značně liší a měla různé modifikace. Navigační pravítko NL-10 je navrženo tak, aby na něm bylo možné provádět potřebné výpočty v letu a v přípravě na let na zemi. To má řadu výhod. Díky relativně malým rozměrům pravítka je to docela jednoduché a lze dosahovat dostatečné přesnosti pro praktické výpočty řešící většinu problémů pro navigaci letadel.
Převody jednotek
- Převod rychlostí v km/hod na m/s a opačně
- Převod námořních a anglických mil na kilometry a opačně
- Převod stop na metry a opačně
- Převod úhlů ve stupních na radiány a opačně
Navigační úlohy
Zjištění navigačních prvků
- Výpočet traťové rychlosti z prolétnuté vzdálenosti a doby letu a opačně
- Výpočet traťové rychlosti z doby průletu základny, rovné výšce letu
- Výpočet opravy kursu ze vzdálenosti a stranové úchylky
- Výpočet úhlu větru
- Výpočet opravené výšky letu podle údajů barometrického výškoměru
- Výpočet opravené vzdušné rychlosti podle údajů rychloměru
- Výpočet úhlu snosu a traťové rychlosti ze známého vektoru větru
- Výpočet úhlu snosu z vertikálního úhlu a stranové úchylky
- Zjištění úhlu snosu pomocí boční rádiové stanice
- Výpočet horizontální vzdálenosti z výšky a vertikálního úhlu
- Výpočet horizontální vzdálenosti z výšky a šikmé vzdálenosti
- Zjištění traťové rychlosti pomocí kruhových systémů
Výpočty pro manévrování
- Zjištění poloměru zatáčky z úhlu náklonu a rychlosti
- Zjištění doby zatáčky z poloměru zatáčky a rychlosti
- Zjištění doby zatáčky z úhlu náklonu a rychlosti
- Zjištění předstihu zatáčky
- Výpočet minimální vzdálenosti potřebné k odstranění přebytku nebo nedostatku času
- Zjištění doby letu na smyčce k odstranění přebytku času
- Zjištění času střetnutí a dohonu letounů
Výpočty pro bombardování
- Výpočet záměrného úhlu
- Zjištění šikmé dálky shozu pum
- Zjištění snosu pomalu padajícího tělesa
- Zjištění výšky bombardování podle fotografických snímků
- Výpočet potřebného množství snímků při fotografickém bombardování
Výpočty pro potřeby fotogrametrie
- Zjištění měřítka snímku
- Zjištění výšky bombardování
- Zjištění maximální exposice
- Zjištění zachyceného terénu
- Zjištění strany obrazce, vymezujícího prostor zachyceného terénu na mapě
- Zjištění počtu snímků v jedné řadě
- Zjištění intervalu mezi exposicemi
- Zjištění potřebného počtu řad při fotografování plochy
- Zjištění výšky při perspektivním fotografování
- Zjištění měřítka snímku při perspektivním fotografování
- Zjištění zachyceného terénu podle předního a zadního okraje snímku
- Zjištění vzdálenosti od vertikály letounu při perspektivním fotografování
- Zjištění intervalu mezi exposicemi při fotografování
- Zjištění počtu snímků jedné řady při fotografování
Úlohy vzdušné střelby
- Zjištění odklonu střely
- Zjištění přímkového předstihu
- Zjištění úhlového předstihu
- Zjištění dálky cíle
- Výpočet záměrného úhlu
Jak je vidět i z obrázků, pravítko existovalo ve více provedeních pokud se týká technického řešení, ale tyto varianty se od sebe neliší obsahově. Rozvržení i obsah stupnic je úplně stejný. Rozhodně nezvyklá je růžová barva jezdce a nevím o tom, že by se zopakovala na některém jiném modelu pravítek vyráběných v Logarexu.
Logaritmická pravítka se ještě stále používajíPodařilo se mi najít zajímavý důkaz, že logaritmická pravítka se používají ještě dnes. Tím důkazem je Závěrečná zpráva o odborném zjišťování příčin incidentu letounu typu Cessna C 177RG vypracovaná Ústavem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Zpráva pochází z června roku 2014 a inspektor ÚZPLN v ní pro ověření výpočtu doby letu využil právě logaritmické pravítko Logarex LNP-56. |